Muoti-ilmiöt ovat harvoin kultamunia munivia hanhia

Jokainen meistä on varmasti ottanut ainakin jollain tasolla osaa jonkinlaiseen muoti-ilmiöön. Oli kyseessä sitten lahkeet sukissa -muoti, jääkiekkoilijoille tuttu Nykäsmäinen ”takajeejee”, tai Pokemon Go -villitys, niin todennäköisesti kaikilla meillä on ollut hetkiä elämässämme, joihin olemme jälkeenpäin palanneet ja miettineet, että ”miksi?”

Liiketoiminnassa muoti-ilmiöt ovat myös arkipäivää. Sosiaalisen median, digitaalisuuden, applikaatioiden ja muun hienon teknologian aikakaudella ihannoidaan helposti nosteessa olevia ideoita ja toteutuksia. Nykypäivänä onkin aivan normaalia (ja aivan oikeutetusti), että yritykset pyrkivät vertailemaan ja valjastamaan näitä uusia innovaatioita omaan käyttöönsä. Joskus ihannointi on täysin aiheellista, mutta liian usein myös yrityksissä joudutaan jälkeenpäin toteamaan, että ”miksi?”

Se, että jonkin muoti-ilmiön ihannointi ja hyödyntäminen toimii yrityksellä A, ei välttämättä tarkoita sitä, että se toimii yrityksellä B. Muoti-ilmiöt jo itsessään ovat niin epävarmoja ja tulkinnanvaraisia, että ilman tarkkaa perehtymistä kyseiseen ilmiöön, yritys saattaa ampua itseään jalkaan jalkauttaessaan esimerkiksi muoti-ilmiöön perustuvaa some-kampanjaa. Tällä hetkellä esimerkiksi videokampanjoiden taustalta löytyy aina silloin tällöin yritysedustajien tahtotila viraalista sisällöstä: ”tehdään tästä siisti juttu, niin kaikki haluavat jakaa sitä ja siitähän tulee sitten viraali”. Viraaliutta pidetään siis trendikkäänä ja tehokkaana tapana saada yrityksen viestiä kuuluviin. Tottahan se on, että viraalius auttaa markkinoinnissa, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen: tämänkin muoti-ilmiön ihannointi pitää sisällään muutamia sudenkuoppia, joita avaamme seuraavassa julkaisussa enemmän. (Stay tuned!)

… Mutta myönnetään: riskejä kannattaa kuitenkin ottaa, sillä jotkut muoti-ilmiöt voivat parhaimmillaan tarjota erinomaisen mahdollisuuden myynninedistämiseen, kun taustatutkimus ja suunnittelutyö tehdään kunnolla. Tämän takia muoti-ilmiöistä on äärimmäisen tärkeää pysyä kartalla, mutta niiden liialliseen ihannointiin ei tulisi missään nimessä sortua. Toinen vaihtoehto nimittäin on se, että tuhlaat arvokasta aikaa ja resursseja yrittäessäsi vakuuttaa kaikkia olevasi ajan hermolla! Kotiläksyt siis todellakin kannattaa tehdä ennen päätöksiä.

”If you’re looking for the next big thing, and you’re looking where everyone else is, you’re looking in the wrong place.” -Mark Cuban